Ukas Turtips - Romestul

Foto: Tor Dalaker Lund

Langtur er stikkord for ukens turtips. Romestul er en gammel seter, og ligger sørvest for Øknse. Tor har funnet en god tur på nesten 15 km denne gangen.

Tekst: Tor Dalaker Lund
Alle omtalte stier og steder i denne teksten fins på «Turkart Meheia». (Utgitt av Notodden O-lag)

Romestul var seter under Tveiten gård like sør for Notodden sentrum. Den ligger i Notodden kommune ca. 4 km i luftlinje sørvest for sørspissen av Øksne. Det går flere stier hit, men her skal vi beskrive en vei til Romestul som sannsynligvis ikke så mange kjenner. Det er ingen kort tur. Fram og tilbake blir det bortimot 15 km.

Vi kjører til brua over Kolsjøelva like nedafor Kolsjø. Vi går over brua og følger den blåmerka stien til Bjørkeseter. Ved stikrysset like før setra, der skilter viser bl.a. til Fossvann og Sveinsbu, forlater vi merkinga og følger veien videre, går rett fram i krysset der en vei svinger ned til setra og går videre til veikrysset nederst i Helvetesdalen. Der tar vi veien til høyre, altså nordover. Etter et par hundre meter tar en vei av til venstre og inn Smørkleppdalen. Den følger vi. Den er delvis grasbevokst og fin å gå.

Etter to små kilometer får vi ei stor myr på venstre side, og like før veien slutter, stikker en blåmerka sti opp til høyre. Her er det skilter. Denne stien er lite brukt, men den er godt merka, så det er greit å ta seg fram. Etter enda en kilometer møter vi den gjennomgående blåmerka stien fra Jerpetjønnshovet til Breiset. Vi tar til venstre, mot Breiset. Snart får vi det fine Grisetjønn til venstre for oss, og vi kommer til enda et stikryss. Der tar vi vestover, og etter en tre-fire hundre meter står vi på setervollen på Romestul. Her var det et yrende seterliv til slutten av 1950-åra.