Ukas Tur - KROKSBEKK TIL ØVRE URDSTJERN

Foto: Tor Dalaker Lund

Startsted for denne turen er Kroksbekk like vest for Lauarvann. Vi skal forbi Hoensetra, som fikk kulturverneprisen i 1993, og videre til Øvre Urdstjern (620 moh).

Tekst: Tor Dalaker Lund

Startsted for denne turen er Kroksbekk like vest for Lauarvann. Dit kommer vi ved å kjøre forbi Heistadmoen, ta til venstre der skiltet viser til Sagvolden, for så å ta til venstre nok en gang når skiltet viser til Lauarveien. Ved første veikryss går en bomvei til høyre (vestover). Den skal vi kjøre. Etter ca. 2 km tar en vei til venstre. Her viser KOT-skilt til Styggemann og Sørmyrseter, og her er det greit å parkere. Det er ca. 18 km fra Kongsberg sentrum til Kroksbekk.

Se etter de blå merkene litt til venstre på parkeringsplassen. Den merka stien fører oss opp lia, og etter et par små kilometer er vi på Hoensetra. Her er det verdt å stanse opp litt, for det er ikke ofte vi ser så velholdte setermiljøer. Så fikk da også eierne Kongsberg kommunes kulturvernpris i 1993. Helt fram til 1967 var det seterdrift her.

Kart:

«Siljan Nord», eller «Kongsberg».

Lengde 5 km en vei,  noe stigning

Vi fortsetter i god stigning og kommer til et varp ca. 100 meter etter et skilt som viser at vi nå går inn i et naturreservat. Et varp er en steinhaug der de som for forbi her i tidligere tider, skulle kaste på en stein. Ofte var det for å ha en god tur, men her ligger det nok også noe annet bak, for rett ved varpet finner vi «PEB 1852» rissa inn i berget. Dette er til minne om Peder Eriksen Bråten. Sammen med kona Berthe var han på vei til Omlia da han ble uvel. Han ble sittende, mens hun gikk etter vann til han; men da hun kom tilbake, var han død.

Snart er vi over skogen og møter et stikryss med KOT-skilter. Da har vi tilbakelagt omtrent 4 km og steget 360 meter. Vi skal gå stien mot Sørmyrseter, og vi følger den gamle seterstien som ble brukt til flere setre: Omlia, Paulstul og altså Sørmyrseter. Her er lendet åpent og lettgått, med imponerende fjellskrenter mot vest. Vi passerer en ørliten pytt som kalles Stutaue, og snart er vi på toppen av Urdskleiv og får flott utsikt sørover. Den merka stien svinger nå mot høyre og nedover – med Huldreknatten bratt opp til høyre. Nede ved Øvre Urdstjern (620 moh) har vi tilbakelagt omtrent fem kilometer fra Kroksbekk.