Turtips- Sørvest fra Elgsjø

Nedre Veletjønn
Nedre Veletjønn Foto: Tor Dalaker Lund

PÅ TUR SØR-VESTOVER FRA ELGSJØ.

Denne turen er ikke for den som misliker å gå på grusvei, for hele turen går på vei. Men de som syns litt veitrasking er helt i orden, får en fin og variert tur – med fine vann og vassdrag, med både mørke skogstrakter og vide og åpne utsyn

Tekst og bilde: Tor Dalaker Lund

Vi drar vestover fra Kongsberg til Elgsjø (Ca. 27 km). Like før sjøen er det en parkeringsplass på venstre side av veien. Her finner vi også Notodden Turlags informative skiltstokk med både skilt og kart. Vi følger veien rett sørover og får umiddelbart fin utsikt over Elgsjø. Etter om lag ti minutters vandring, kommer vi til en skiltstokk som viser hvor vi kan gå for å komme til Høymyrvannet, Romestul og flere andre steder. Fristende, selvfølgelig, men det får bli en annen gang. Vi fortsetter på veien og kommer ganske snart til et veikryss – like sør for Elgsjø. Her tar vi til høyre.

Vi krysser bekken mellom Øvre og Nedre Veletjønn på bru og passerer setra Velen. Hit dro de fra Tinne om våren med buskapen og var der et par-tre uker til de dro videre til Øysteinstul hvor de var om sommeren. På ettersommeren var det vanlig at de på vei hjem med dyra oppholdt seg en periode på Velen igjen. Like etter Velen er det et veikryss. Vi holder til venstre, og nå får vi etter hvert ganske gode motbakker. Vi stiger om lag 150 meter før vi dukker ut fra skogen og får et imponerende utsyn mot Lifjell, Gausta og Blefjell. Myra til høyre for oss heter Fugleleiken. Det heter den selvfølgelig fordi her har det i uminnelige tider vært spillplass for storfugl. Men de fuglene som etter all sannsynlighet kretser rundt i området her nå, er kråke og ravn, og de holder seg her på grunn av Goasholt søppelbrenningsanlegg som ligger noen hundre meter mot nord. Vi rusler videre nedover slake bakker og kommer snart til et nytt kryss.

Vi svinger til venstre, opp noen vennlige bakker, deretter utover i åpent landskap til vi med ett står ved enden av veien. Her krysser en blåmerka sti veien. Den kommer fra Høgås i Notodden og går til den flotte setergrenda Lauvås. (Skilter). Det står en romslig lavvo her, men vi går bitte litt videre ut på en liten høyde. Her er det fint å raste, med utsikt både mot deler av Notodden, Heddal og Lifjell.

Det er om lag 6 kilometer fra Elgsjø og hit – og turen tilbake er jo mye lettere.